İçindekiler
E-Ticaret Siteleri İçin Temel Tavsiyeler
E-ticaret veya bilgisayar ağları aracılığıyla gerçekleştirilen elektronik ticaret işlemleri, son yıllarda önemli bir ticari faaliyet olarak ortaya çıkmıştır. 2007’de Amerika Birleşik Devletleri’nde internet üzerinden yapılan perakende satışlar 183 milyar dolara ulaştı. Şirketler ayrıca, gerçek mekanda faaliyet gösteren kuruluşlarla rekabet edebilmek için çevrimiçi etkinliklerini ve hizmetlerini genişletiyor. Ancak elektronik ticaretle ilgili henüz çözülmemiş birçok sorun var. İnternet üzerinden satılan yasa dışı mallar meşru perakendecileri baltalamakta ve ülke ekonomisine ekonomik zararlar vermektedir. Bu sorunu yaşamamak için e-ticaret sitesi kurarken belirli yasal gerekliliklere uyulması gerekmektedir.
Öncelikle e-ticaret siteleri suç teşkil eden davranışlara teşvik etmemelidir. Bu siteler yasa dışı ürünler satmamalı veya bu tür ürünleri kendiniz yapmak için talimatlar vermemelidir. Ayrıca, bu siteler herhangi bir insan grubuna karşı şiddeti veya ayrımcılığı teşvik etmemelidir. Ayrıca, tüketici bilgileri yönetimi ve mahremiyetin korunmasına ilişkin geçerli tüm yasalara da uymalıdırlar. Bu kuralları ihlal eden malları üstü kapalı olarak satmak, bu tür malları taşıyan herhangi bir web sitesinin itibarına zarar verebilir. Bu nedenle, bu kurallara uyulması herkesin yararınadır.
Çevrimiçi perakendeciler, müşterileri için rekabetçi fiyatlar ve hızlı hizmetler sağlamalıdır. Bu, müşterilerin daha pahalı fiziksel perakendecilere yönelmemesi veya daha iyi fırsatlar için çevrimiçi arama yapmaması için gereklidir. Ayrıca, sitenizi düzenli olarak ziyaret eden memnun müşterilerin tekrar işlerini teşvik eder. Bu nedenle, rekabetçi kalabilmek için web sitenizin her zaman fiziksel perakende satış yerlerinden daha düşük maliyetli olması önemlidir. Bunu yapmak için, genel giderlerinizin kaliteden ödün vermeden mümkün olduğunca düşük olduğundan emin olmanız gerekir. Bunu, belirli görevleri dışarıdan temin ederek ve çalışanlara asgari ücret veya daha az ücret ödeyerek başarabilirsiniz. Ancak, hızlı teslimat süreleri veya doğru müşteri hizmetleri yanıtları istiyorsanız, bazı yüksek kaliteli personel gereklidir.
E-Ticaret Siteleri İçin Zorunlu Yasal Metinler
E-ticaret sitelerinin nasıl çalışacağını açıkça tanımlamak, bu işletmelerin rekabetçi bir pazar ortamında başarılı olmasına yardımcı olabilir. Yukarıda özetlenen kurallar, müşterileri mutlu ederken ve tekrarlanan iş fırsatlarını teşvik ederken meşru iş uygulamalarını korumaya yardımcı olur. Bir e-ticaret sitesi kurmayı planlayan herkes, yeni girişimini başlatmadan önce bu konularla ilgili yasal destek almalıdır.
Hepimiz çevrimiçi olarak mal veya hizmet satın aldık. Özellikle ödeme bilgilerini girerken her zaman satın aldığımız bu sitelerin güvenilir olup olmadığını düşünürüz. Hatta bu sitelerdeki yasal metinleri inceleyerek kafamızdaki bazı soruların cevaplarını bulabilir, bu sayede hangi e-ticaret sitesinin güvenilir olup olmadığına karar verebiliriz.
B2C e-ticaret sitelerinde bulunması zorunlu yasal metinler Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’da yer almaktadır. Bu hukuki metinlerin detayları Mesafeli Satış Sözleşmeleri Yönetmeliği’nde yer almaktadır.
Bu yönetmeliğe göre e-ticaret sitesinde olması gereken metinler;
- Ön Bilgi Formu
- Mesafeli Satış Sözleşmesi
Ön Bilgilendirme Formu
Mesafeli Satış Sözleşmesi’nin kabulü ve satış işleminin tamamlanmasından önce satıcı tarafından alıcıya iletilmesi gereken formdur. Bu form, satıcının detaylı iletişim bilgileri, satışa konu mal veya hizmetin temel nitelikleri, satış fiyatı, teslimat bedeli, varsa vade taksitleri, cayma hakkı ve koşulları gibi temel bilgileri içerir. Yani tüketici, satın alma işlemini gerçekleştirmeden önce bu form ile satışla ilgili tüm işlemleri detaylı bir şekilde öğrenmektedir.
Ön Bilgilendirme Formu’nun tüketici tarafından onaylanması yeterli olmayıp, tüketicinin ulaşabilmesi için 3 yıl saklanması gerekmektedir.
Mesafeli Satış Sözleşmesi
Daha detaylı ve mevzuata uygun olarak hazırlanan bu sözleşmenin, Ön Bilgilendirme Formu tüketici tarafından onaylandıktan sonra tüketici tarafından onaylanması gerekmektedir. Bu metin Ön Bilgilendirme Formu gibi 3 yıl saklanmalıdır.
Mesafeli Satış Sözleşmesinde satıcı, yerine getirmesi gereken taahhütleri belirtir. Bu sözleşmenin şartları her alıcı tarafından onaylanmalıdır. Bu sözleşmenin onaylanması ile alıcı ile satıcı arasında yasal bir bağ kurulmuş olur. Bu sözleşmede de tıpkı formda olduğu gibi satılan ürün veya hizmetin detayları, satış fiyatı, cayma hakkı gibi satışın tüm hususları eksiksiz olarak belirtilmelidir. Özellikle müşteriler web sitenizden sipariş verdiklerinde ürünlerini nasıl alacakları konusunda net bir fikre sahip olmalıdır.
Mesafeli Satış Sözleşmesi Yönetmeliği dışında kullanılması gereken diğer metinler ise;
- Üyelik Sözleşmesi
- Kullanım Şartları
- Gizlilik Politikası
- Site Operatörünün İletişim Bilgileri
Üyelik Sözleşmesi
Üyelik gerektiren B2C e-ticaret sitelerinde, kullanıcıların üye olurken kabul etmesi gereken ve kullanıcının üye olarak hak ve sorumluluklarını belirleyen sözleşmedir. Bu sözleşmenin tüketiciler tarafından onaylanması halinde tarafların birbirlerine karşı sorumlulukları başlar ve herhangi bir ihtilaf durumunda işbu sözleşme dikkate alınır.
Kullanım Koşulları: Site kullanıcısının kullanım sırasında uyması gereken koşulları belirtir. Üyelik sistemi ile çalışmayan sitelerde bulunması tavsiye edilir çünkü kullanıcı siteye girdiği andan itibaren bu şartlara tabidir.
Gizlilik Politikası/Sözleşmesi
Özellikle kişisel bilgilerin korunması ve bu bilgilerin nasıl kullanılacağı hakkında detaylı bilgi vermektedir. E-ticaret sitelerinin ana sayfasında olmasında fayda var. Bu metin, Kişisel Verilerin Korunması Kanunu ile Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik hükümlerine uygun olarak düzenlenmelidir.
Aynı zamanda bazı site operatörleri tarafından Çerez Politikası için ayrı bir metin hazırlanmamakta, Gizlilik Politikası içerisinde yer almaktadır.
Site Operatörü İletişim Bilgileri
Bu metin, e-ticaret sitesinin güvenilirliğini ölçmek için en önemli unsurdur. İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun ve ilgili yönetmelikler uyarınca, tüzel kişi ise ticaret unvanı, adı ve soyadı, adresi, telefon, e-posta bilgileri, ticaret sicili veya gerçek kişi ise vergi numarası, sorumlu kişilerin adı ve soyadı yer almalıdır.
Bu bilgilerin bulunması tüketicinin site operatörüne ulaşması açısından önemlidir, aksi takdirde doğrudan yasal yollara başvurmaktan başka çaresi olmayacaktır.
AVUKAT DESTEĞİ
Randevu almak için çalışma saatleri içerisinde aşağıdaki telefon aracılığı ile ulaşabilir veya aşağıdaki adrese mail atabilirsiniz.